„Nejšťastnější lidé jsou ti, kteří se nikdy nepřestávají učit. Nedělají to z pocitu povinnosti, ale ze zvědavosti.“

Známý vědec a spisovatel, profesor Harvardské univerzity a autorita v oblasti výzkumu blahobytu, nedávno vyslovil myšlenku, která vyvolala bouřlivou diskusi na sociálních sítích: štěstí je přímo spojeno s neustálým učením. Ve svém příspěvku na Instagramu Brooks vysvětlil, že zvědavost je hlavním motorem pro rozvoj pozitivních emocí.

Jak nás prostá touha poznávat nové věci činí šťastnějšími

„Nejšťastnější lidé jsou ti, kteří se nikdy nepřestávají učit. Nedělají to z povinnosti, ale ze zvědavosti,“ řekl. Podle odborníka, když člověk živí tento přirozený impuls k objevování, ať už je to čtení, studium nových témat nebo experimentování s různými věcmi, probouzí se v něm zájem – emoce, která otevírá dveře k větší osobní spokojenosti.

„Nejšťastnější lidé jsou ti, kteří se nikdy nepřestávají učit. Nedělají to z pocitu povinnosti, ale ze zvědavosti.“

Odborník tak zdůrazňuje, že nejde o hromadění znalostí jako o povinnost, ale o to, aby se člověk poddal touze porozumět a žasnout. Podle Brookse zejména jednoduchý gest podporující zvědavost zvyšuje každodenní radost, přináší hlubší pocit uspokojení a posiluje pocit štěstí v každodenním životě.

Stojí za zmínku, že tyto úvahy jsou součástí první epizody jeho nového pořadu Office Hours, ve kterém kombinuje výzkum v oblasti psychologie, neurobiologie a filozofie, aby seznámil diváky s praktickými nástroji, které zlepšují osobní pohodu. Brooks se snaží přístupným způsobem vyvrátit představu, že štěstí závisí pouze na velkých úspěších, a tvrdí, že spočívá v malých návycích učení a otevřenosti světu.

„Nejšťastnější lidé jsou ti, kteří se nikdy nepřestávají učit. Nedělají to z pocitu povinnosti, ale ze zvědavosti.“

V kontextu, kde je často v centru pozornosti produktivita, má výzva profesora osvěžující nádech: učit se ne jako akademickou nebo profesní povinnost, ale jako dobrovolnou a příjemnou činnost. „Když si dovolíte objevit něco nového, život se okamžitě stane bohatším,“ zdůrazňuje ve stejné publikaci.

Brooksův návrh zdůrazňuje nejen důležitost znalostí, ale i důležitost údivu. Pamatovat si, že zvědavost nemá věk a může se projevovat v jakékoli fázi života, se mu jeví jako jeden z nejjednodušších a zároveň nejúčinnějších klíčů k dosažení plnohodnotnějšího a šťastnějšího života.

Přejít nahoru